Wat zijn de voordelen van meditatie

1018 views

Op internet kun je op diverse sites de voordelen van meditatie vinden. Er zijn voordelen die objectief zijn en zijn vastgesteld door de wetenschap. Bijvoorbeeld hoe je hersenen erop reageren. In dit blog wil ik mijn subjectieve ervaring op dit gebied met jullie delen.

Wat zijn de voordelen van meditatie

Ik kan mij eerlijk gezegd niet zo goed meer herinneren wanneer ik zelf ben begonnen met mediteren. Omdat ik altijd al een slechte slaper was, denk ik dat het zeker 15 tot 20 jaar geleden is dat ik via, via, via de tip kreeg om naar een geleide meditatie te luisteren voordat ik ging slapen. Dit zou mij helpen beter in slaap te komen. Nu maakt het niet zoveel uit waar ik naar luister voor het slapengaan, als ik ergens naar luister, val ik meestal in slaap. Dat wist ik toen nog niet dus ik dacht dat geleide meditatie magisch waren. Nu zet ik liever een podcast op, meestal werkt dit beter. 

Welke voordelen heb ik dan wel ervaren?

Ik wil er 3 met jullie delen:

1. Het lukt mij om los van mijn meditatie de eenheid te voelen
Voordat ik dagelijks mediteerde, zag ik mezelf als een losstaand fragment in de wereld. Er was ik, en er was jij. Er was mijn karakter en onhebbelijkheden, En er was jij en jouw onhebbelijkheden. 

Mijn irritatieniveau was enorm. Ik begreep de mensen om mij heen niet. Daarbij voelde ik mij ook super onbegrepen door mijn omgeving. Tot het punt dat ik mij bevond in dagelijkse conflicten met mijn leidinggevende. Ik had hier zo ontzettend last van dat ik mij meer en meer ging verdiepen in Oosterse filosofie. 

De grootste eyeopener voor mij op dit gebied van het boek: Leer denken wat je wilt denken van Rients Ritskes. Nadat ik mijn intellectueel bewust werd van hoe het werkt, ben ik mij gaan toeleggen op dagelijkse oefening door middel van meditatie. Speciaal om de eenheid te ervaren, heb ik dan ook een gratis meditatie gemaakt, die je kunt downloaden en zelf iedere dag kunt beluisteren. Net zolang tot je het zelf ook voelt. 

 

2. Meer in contact met mijn intuïtie

Het tweede voordeel is dat het mij lukt om in contact te komen met mijn intuïtie. Van nature heb ik altijd al een goed ontwikkelde intuïtie gehad. Maar ik vond het altijd heel moeilijk om het onderscheid te maken tussen mijn intuïtie en mijn ego die bepaalde uitkomsten wenste of oordeelde vanuit ergernis. Toen ik mij ging toeleggen op dagelijkse meditatie, merkte ik dat mijn intuïtie soms dingen zei of voorspelde die geen voordeel opleverde voor mijn ego. 

Bijvoorbeeld; ik kon in het verleden zeer regelmatig voorspellen hoe mensen zich zouden gedragen. Dit was niet mijn intuïtie, weet ik nu. Dit was mijn mensenkennis en het zelfbehoud van mijn ego. Als ik wist hoe mensen zouden reageren, dan kon ik mij daartegen wapenen. Dit is eigenbelang en mensenkennis, en eerlijk is eerlijk; soms zat ik er faliekant naast. Ik snapte nooit hoe mijn intuïtie mij zo in steek kon laten. 

Tegenwoordig heb ik dit soort oordelen een stuk minder en is er meer ruimte voor mijn echte intuïtie, die niet voorspelt wat er gaat gebeuren, maar meer een gevoel geeft van wat er gebeurd is, waardoor ik of iemand anders op dit punt is beland.  

3. Minder spanningshoofdpijn door meditatie

Het meer fysieke voordeel is dat ik veel minder last heb van hoofdpijn. Enkele jaren geleden had ik iedere zaterdag standaard hoofdpijn. Alle stress van de hele week werken, kwam er op zaterdag uit. Daarnaast was ik verschrikkelijk moe. In mijn hoofd blijven de gesprekken doorgaan. Meestal over de dingen die ik had moeten zeggen in een gesprek dat allang voorbij was. Lekker productief. Maar zo hield ik mezelf voor, als het dan in de toekomst nog eens ter sprake komt, dan heb ik mij daar alvast op voorbereid. 

Nu zie ik in dat ik altijd al voorbereid was, want hoe verbaal sterk mijn gesprekspartner ook is. Als het mij lukt om rustig te blijven dan zie ik openingen die er anders nooit waren. De enige oefening die ik nodig had, was het bewaren van rust in gesprekken. Niet reageren vanuit een primaire behoefte mezelf te verdedigen, te vechten tegen onrecht etc. Sinds ik mij hiervan bewust ben en het mij steeds beter lukt om die rust te bewaren, weet ik altijd wat ik moet zeggen (ook als ik het gesprek niet heb voorbereid) en mijn hoofdpijn is als sneeuw voor de zon verdwenen. 

Belangrijke gamechanger

Wat ik uiteindelijk merkte is dat de voordelen van meditatie zich opbouwen naarmate er regelmaat in zit. Dus op maandag 30 minuten mediteren en daarna weer 3 dagen niet, zal wel iets bijdrage, maar de meeste kracht zit in een dagelijkse herhalen. Daarom kun je beter 2x per dag 10 minuten mediteren, dan 1x in de 3 dagen een half uur. 

Daarnaast is er een groot verschil tussen mediteren en ontspannen. Mediteren kan je uiteindelijk een ontspannen gevoel geven en ervoor zorgen dat je zonder stress door het leven gaat, maar het mediteren zelf vergt een vaardigheid die alles behalve ontspannen is. 

Dit is ook de reden waarom niet iedereen de voordelen van meditatie ervaart of maar tot op een zekere hoogte. 

Ik ben benieuwd naar de voordelen die jij hebt ervaren door regelmatig te mediteren. Wil je het me laten weten? Dit kan via Instagram of via: tussenjouenmij@gmail.com

Wil je eens een geleide meditatie uitproberen? Ik heb er eentje die je gratis kunt downloaden.

Lees ook

Deze website gebruikt cookies om je ervaring te verbeteren. We gaan er vanuit dat je hier oke mee bent. Accepteren